Išskirtinio licėjaus Kaune direktorius apie susitarimus mokykloje: kiekviena taisyklė turi turėti pagrindą

Mūsų tikslas – suteikti žinių jauniems žmonėms, kurie nori save sieti su karyba, sako Kauno Generolo Povilo Plechavičiaus kadetų licėjaus direktorius Ričardas Žilaitis. Specializuotoje ugdymo įstaigoje mokosi beveik trys šimtai 5-12 klasių moksleivių, kurie siekia ne tik patys pasisemti žinių, bet ir padėti esantiems šalia. „Delfi“ licėjuje lankėsi kartu su iniciatyva „Saugu“.
Išgyvenimas, pirmoji pagalba, topografinės žinios – dalis to, ką mokosi keli šimtai jaunųjų kadetų. „Praktika yra tada, kai jaunas žmogus nebijo prisiimti atsakomybės ir padėti kitam žmogui, – tvirtino jaunuolius ugdantis R. Žilaitis, įvardydamas, kad jaunieji kadetai ne kartą padėjo ir sukniubusiems, ir įkritusiems į vandenį. – Tai didžiausias rezultatas, kad jie nebijo prisiimti atsakomybės, nebijo padėti kitiems.“
Kadetų licėjuje mokosi ir merginos, ir vaikinai iš įvairių miestų. Taip pat ir jaunieji ukrainiečiai. „Prieš penkerius metus pradėjome bendradarbiavimą su Lvivo kadetų licėjumi, prasidėjus karui mūsų bendravimas dar labiau suaktyvėjo. Kelias vasaras mes atsivežėme vaikus iš Ukrainos, kad jie galėtų pailsėti, mokytojus taip pat atsivežėme, kad jie galėtų pailsėti nuo sirenų, nuo įtampos, kurioje gyvena“, – pasakojo licėjaus direktorius.
Prieš kelerius metus licėjuje taip pat buvo įrengta ir ukrainiečių klasė, čia jie gali susitikti, pabendrauti, pailsėti, tačiau pagrindinis mokyklos siekis – stiprinti lietuvių ir ukrainiečių jaunuolių bendravimą ir ryšį, tad rengiami ir bendri renginiai. „Renginiuose, nesvarbu, ar kultūrine tema, ar sportine tema, vaikai randa tarpusavio ryšį, bendrauja savo platformomis ir tą bendrystę tvirtina ateities planais“, – tvirtino R. Žilaitis.
„Delfi“ kadetų licėjuje lankėsi su iniciatyva „Saugu“, čia atvykęs ir iniciatyvos ambasadorius Darius Antanaitis bendravo su moksleiviais, dalijosi savo patirtimis, atsakė į jaunuoliams kylančius klausimus.
Direktorius taip pat aprodė ir licėjų, kuris nuo įprastos mokyklos skiriasi tuo, jog čia daugiau erdvių skirta įvairioms sporto rūšims, taip pat kadetai į licėjų privalo ateiti su tvarkingomis uniformomis, o atvėrus vienos klasės duris išgirdome, kad tuo metu moksleiviai mokėsi apie minas. Tiesa, šie jaunuoliai taip pat mokosi ir visų įprastų dalykų, kaip ir bet kurioje kitoje lietuviškoje mokykloje.
Ir nors atrodo, kad šiame licėjuje yra labai daug taisyklių, direktorius teigia, kad tai reiktų vadinti susitarimais. „Kiekviena taisyklė turi turėti tą pagrindą, dėl ko mes turime jos laikytis“, – kalbėjo R. Žilaitis ir įvardijo, kad, pavyzdžiui, nors licėjuje pamokų metu mobiliaisiais telefonais naudotis draudžiama, vis dėlto yra pamokų, kuriose jie būtini mokymosi procesui.
Dar viena svarbi licėjaus misija – savo žiniomis, gerosiomis praktikomis dalytis su kitais. Licėjuje buvo suorganizuotos ekstremalių situacijų pratybos, kurioms puikiai pavykus, licėjus dalijasi sukaupta patirtimi ir su kitomis įstaigomis bei savivaldybėmis.
„Bendraudami su Kauno įgula, su Kauno įgulos vienetais, sutarėme, kad mūsų ugdymo įstaigoje galėtume padaryti pratybas, į kurias sukviestume Kauno miesto ugdymo įstaigų vadovus, kad jie galėtų stebėti, kaip tarnybos reaguoja su ugdymo įstaigos administracija. Mūsų susitarimas buvo toks, kad čia įvyksta įvykis, mes evakuojamės ir evakuacijos metu įgyvendiname keletą uždavinių. Vienas jų – stebėti, kaip nutikus nelaimei reaguoja vaikai, tėvai ir ugdymo įstaiga“, – įvardijo R. Žilaitis.
Evakuacijos metu 5-8 klasių mokinius turi pasiimti tėvai, R. Žilaičio teigimu, jie sureagavo greitai ir tinkamai, tačiau licėjui, skirtingai nei daugeliui kitų ugdymo įstaigų, čia kyla papildomų iššūkių. Licėjaus auklėtiniai – ne tik kauniečiai, kai kurie gyvena bendrabutyje, kai kurie pas giminaičius.
„Bet pats svarbiausias dalykas, kad ugdymo įstaigų vadovai iš kitų mokyklų pamatė, kaip dirba tarnybos, kaip jos komunikuoja tarpusavyje“, – įvardijo licėjaus dirketorius.
Pratybų scenarijuje buvo numatyta, kad licėjuje randamas krepšys su sprogmenimis. Krepšiui sprogus, sužalojami keli mokiniai. Tokiame scenarijuje, anot direktoriaus, labai svarbu numatyti, kaip apie įvykį bus pranešta mokinių tėvams. Šioje pratybų vietoje didelį vaidmenį atliko socialiniai pedagogai ir psichologai, kurie bendravo su tėvais.
Šiame renginyje dalyvavo ir pirmoji šalies ponia Diana Nausėdienė. Beje, būtent ji ir ragino licėjų imtis tokios iniciatyvos klausdama, ar mūsų vaikai mokyklose išties saugūs, ar mokyklos yra pasiruošusios ekstremalioms situacijoms.
„Šiuo metu turime atidirbtą algoritmą, kuriuo galime dalintis kitomis ugdymo įstaigomis ir tokiu būdu patirtimi dalintis ir su kitais“, – svarbią pasirengimo dalį įvardijo licėjaus direktorius R. Žilaitis. Pats licėjaus direktorius jau yra aplankęs įstaigų ir kitų savivaldybių bei pasidalinęs gerąja patirtimi, tačiau teigia, kad jei po šio interviu atsiras tokių įstaigų, kurios norės jį pasikviesti, jis mielai pasidalins patirtimi ir su jais.
Tai buvo didžiausios pratybos licėjuje, tačiau pasiruošimas grėsmėms vyksta kasdien. Kaip pasakoja direktorius, svarbu gebėti suteikti pirmąją pagalbą, svarbu susigaudyti žemėlapyje ar suprasti, kokią kryptį rodo kompasas – didžioji dalis žinių svarbios kasdieniame gyvenime, siekiant padėti tiems, kurie šalia.
Pasirengimas ekstremalioms situacijoms stiprinamas ir bendraujant su ukrainiečiais. Savo patirtimi su licėjaus bendruomene dalijosi ir Lvivo licėjaus bei kitų ugdymo įstaigų vadovai.
R. Žilaitis pabrėžė, kad dalijimasis patirtimi yra neįkainojamai svarbus, nes, pavyzdžiui, Lvivo darželių vadovai skaičiuoja, kad kilus pavojui jie su visais vaikais į rūsį nueina per 4 minutes. „Kyla klausimas: kaip jiems taip gaunasi? Atsakymas paprastas: treniruotis, treniruotis ir dar kartą treniruotis“, – tvirtino licėjaus direktorius.
„Kiekvienas ugdymo įstaigos vadovas žino, kad tai yra būtina, kad tai daryti yra reikalinga, tik gal jam vienam ne visada pavyksta tai įgyvendinti, todėl aš visada kviečiu į tai įtraukti tėvus ir vaikus, visą mokyklos bendruomenę“, – patarimu pasidalijo R. Žilaitis ir dar kartą pabrėžė, kad geriausių rezultatų lengviausia pasiekti tiesiog visa tai vis kartojant.
Atrask tinkamiausią būdą prisidėti prie savo, šeimos ir šalies saugumo
Gauk suasmenintus pasiūlymus ir pasirink sau tinkamą organizaciją ar veiklą.